Dinsdagavond 4 juni 18.30 uur wordt het Amelander strand weer schoongemaakt door de Juttersvereniging. Kom je ook mee helpen?
Je kunt je opgeven via pj.borsch@gmail.com of tel.: 554719

Een mooie strand vondst

Een tinnen bord dat op de Hon gevonden is op 2 januari om 15.30. Volgens de afbeelding die in het bord geponst staat dateert het van +/- 1750 en is gemaakt door Jonathan Cotton.

Algemene ledenvergadering.
Dinsdag 5 maart 2019 bij “Strandcafé Het Baken” 53 te  Nes Aanvang 20.00 uur.
Download de agenda

Strandgebruikers let op. De projectleider van Van Oord geeft door:
Bijgaand de melding, op basis van de succesvolle lancering van de 740m zinkerleiding (ondergaand item 1.) dat we t.b.v. aanvang baggerwerkzaamheden te Ameland (gepland per begin maart) de zinkerleidingen (momenteel tijdelijk opgeslagen op strand te Vlieland) het komende weekend gaan mobiliseren en afzinken/ opslaan te Ameland, volgens ondergaande indicatieve (afhankelijk voortgang en weersomstandigheden) planning:

1. Vrijdag 22/02, zinkerleiding ca. 740m, te water brengen te Vlieland (lanceren vanaf strand) en verslepen naar Ameland (middels werkboten Aitana B en Mehari; guardboot Vigilant/ Runner);
  2. Vrijdagnacht op zaterdag 22-23/02, zinkersleep standby in Borndiep (Zuidwest zijde Ameland);
  3. Zaterdagmiddag 23/02, afzinken zinkerleiding ca. 740m te Ameland, in bijlage coördinaten en geplande locatie zinkerleiding (opmerking: locatie kardinaal boei is nog niet definitief); afzinklocatie: zie draaiboek (afzinken Ameland)
  4. Zondag 24/02, zal de 2de zinkerleiding ca. 355m, te water worden gebracht te Vlieland (lanceren vanaf strand) en versleept worden naar Ameland (middels idem werkboten);
  5. Van zondag op maandag 24-25/02, verblijft de zinkersleep standby in Borndiep (Zuidwest zijde Ameland);
  6. Maandagmiddag 25/02, zal deze ca. 355m lange zinkerleiding in het geheel het strand op worden gebracht (standby locatie)

Het strand is even helemaal schoon.
Vijfdagen lang hebben de 50 milieujutters van “Sier aan Zee” i.s.m de Juttersvereniging het strand schoongemaakt. Zij raapten vooral kleine stukjes piepschuim en nylondraadjes op, maar ook leggings, T-shirts en auto-onderdelen.  In groepjes gingen zij van de kwelder bij Hollum t/m het puntje van de Hôn. Totaal bracht dit dik 2 ton aan afval op.
Nu is het een kwestie van bijhouden. Mocht er weer nieuw afval aanspoelen gooi dat dan in de prullenbakken en containers op het strand. De gemeente Ameland komt 3 x per week langs om die te legen.

Van 18 t/m 22 februari 2019 werken we samen met een groep van 50 personen van Sier aan Zee. Zij ruimen elke morgen van 09.00  tot 13.00 uur het strand op. Elke dag een ander stuk.

18 februari haalden ze 560 kg van de Hôn.
19 februari haalden ze 400 kg van Oerd en Hôn (veel kleinspul)

20 februari in vier groepen de westpunt van Ameland  320 kg.
21 februari van Paal 4 t/m Nes-560 kg.
22 februari van Nes t/m Paal 17- 340 kg

Strandgebruikers let op. de projectleider van Van Oord Netherlands laat weten dat ze maandag 18 februari starten met de mobilisatie van hun materieel/ materiaal door 10 stuks 12m landleiding + hydraulische kraan CAT 336 op het strand van Ameland (Zuid-West) aan te voeren middels de werkboot DCS Adventurer.

De HEBA M verloor eind januari, onderweg van Riga naar Falmouth, boomstammen en die spoelden maandagnacht 11 februari op Ameland aan. Weer wat anders dan plastic, kleren en mandjes.

Maandag 11 februari ism het Fryske Gea, 2000 KG manden op de Hôn opgeruimd.