In 2018 is de strandschoonmaakactie op dinsdag 5 juni 2018 (foto  link )
In 2017 is de strandschoonmaakactie op dinsdag 13 juni 2017 ( foto link )

In 2016 is de strandschoonmaakdag op dinsdagavond 7 juni om 18.30 uur
In 2015 is totaal
 6325 kg vuil opgehaald i.s.m. de Juttersvereniging
____________________________________________________________________________________________

Op de wagen naar het strand. Foto Timo Mank

Sinds 1993 maakt de Juttersvereniging jaarlijks het strand schoon.

Strand-schoonmaakactie 2018.
De Juttersvereniging Ameland maakte dinsdagavond 5 juni voor de 26ste keer het strand schoon. Ruim 20 kilometer strand werd onder handen genomen. De "jutters" werden in ploegen verdeeld en begonnen bij Zuid West en de badstranden van Hollum, Ballum  en Buren  met hun werkzaamheden. De leden van de Juttersvereniging, partners, gasten en leerlingen van de BWS (maatschappelijke stage)  staken de handen uit de mouwen. Op deze avond werd vanaf half zeven 's avonds het strand systematisch ontdaan van al het afval. Met behulp van trekkers en wagens werd het vuil verzameld en naar een container op het strand bij Ballum gebracht. Nylon en plastic vormden de hoofdmoot van het zogenaamde zwerfvuil. Glas en chemisch afval werden apart verzameld. Hout bleef op het strand achter voor de jutters. In twee uur was het strand schoon.
Na afloop waren er broodjes hamburger, worst en shoarma op het “juttersterras”.
D
e Strandexpress met bewoners van zorgcentrum de Stelp had een deel van de schoonmaakroute gereden en ze konden zien hoeveel vuil er was verzameld. Ook zij kregen natuurlijk een hapje en een drankje. Dit tochtje kregen ze door de vereniging aangeboden.
Jong en oud waren op deze manier actief op het strand en hebben weer het vuil van het strand gehaald.
Mede door het lopende KIMO project  “Wij jutten afval” en de samenwerking met de milieu Jutters van de Stayokay en verschillende scholen, is er in 2017 ruim 7000 kg afval  van het strand opgeruimd. De Juttersvereniging blijft er mee doorgaan natuurlijk, want er komt nog steeds veel te veel vuil van zee.

www.juttersverenigingameland.nl