Uniek: Ameland krijgt een tien voor het Schoonste Strand van Nederland Niet eerder voorgekomen sinds de start van de inspecties Ameland kwam als grote winnaar uit de bus na de verkiezing van het Schoonste Strand van Nederland. Niet alleen is Ameland het schoonste strand van Nederland; voor de eerste keer in de geschiedenis deelde de jury een tien uit. De jury noemde de winst van Ameland een terechte beloning voor de onvoorstelbare kwaliteit van het strand op het Waddeneiland. Op Ameland klopte alles dit jaar: van paviljoen tot parkeerplaats en van de vloedlijn tot de verre omtrek van de opgangen. Een ontzettend knappe gezamenlijke prestatie van gemeente, ondernemers, bewoners en bezoekers. Vele vrijwilligers zorgen ervoor dat het strand van Ameland het schoonste strand is geworden. Twee voorbeelden hiervan zijn de strandschoonmaakacties van de Juttersvereniging Ameland en van accommodatie Sier aan Zee.

Het strandschoonmaken op 9 juni is AFGELAST!
Dinsdagavond 9 juni 18.30 uur wordt het Amelander strand weer schoongemaakt door de Juttersvereniging. Kom je ook mee helpen?
Je kunt je opgeven via pj.borsch@gmail.com of tel.: 554719

De ledenvergadering van de Juttersvereniging gaat door, maar de spreker
Paul van ’t Hof komt i.v.m. het coronavirus niet.

Download hier de uitnodiging voor de jaarvergadering op 13 maart 2020

27 en 28 febr. De werkconferentie van de Community plasticvrije Waddenzee ‘Samen aan de slag voor plasticvrije Wadden’ bijgewoond op Terschelling en nog een stukje wad schoongemaakt.

17 t/m 21 februari

Sier aan Zee organiseert voor de 22ste keer  het milieujutten

Ieder jaar in de voorjaarsvakantie gaan de  milieujutters van Sier aan Zee  o.l.v. de Juttersvereniging Ameland het strand schoonmaken van zwerfvuil. Dit jaar voor de 22ste keer!
Vijf morgens van 09.00 tot 12.00 uur zoeken zij naar plastic op de Amelander stranden. Wind en kou, het maakt hen niet uit.
Iedere morgen een ander deel van het strand. Van de Feugelpôlle bij Hollum t/m het puntje van de Hôn.
En wat waren deze jutters weer nodig na de stormen Ciara en Dennis.
Ruim 2000 kg vuil zochten de 50 jutters bijeen. Een dankbare klus met een mooi resultaat; een schoon strand.
‘s Middag en ‘s avond is er ruimte voor ontspanning en wordt er een informatief programma aangeboden.
De milieujutweek wordt afgesloten met een gezamenlijk juttersdiner.

De ledenvergadering van 2020 is op: vrijdag 13 maart om 20.30 uur bij Eetcafé De Boerderij in Ballum

Jutters en vissers, even voor de duidelijkheid:
In de Herfstvakantie Noord (week 43) mogen we van 19.00 - 08.00 uur op het strand rijden.
3 augustus 2019 hielpen we Stichting de Noordzee en 80 vrijwilligers een stuk strand schoon te maken. paal 17-23

Donderdag 11 juni reed fam. PJ de Boer met de jutkar langs de vloedlijn en haalde maar liefst 540 kg touw, netten en plastictroep van de vloedlijn.
4 juni maakten we weer met een dikke 100 man het strandschoon. Aangezien ons strand al heel schoon is, bracht het maar 600 kg op, maar de BBQ smaakte er niet minder om. Kijk hier voorde foto link.

Vanmorgen maakten de leerlingen van OBS ter Borsch uit Eelderwolde voor het 3de jaar een stuk strand schoon. Het strand was vrij schoon en het bracht daarom 140 kg op.

Woensdag 27 maart mocht o.a. Pieter Jan als voorzitter van de Juttersvereniging, in gesprek gaan met Koning Willem Alexander, over de containerramp van de Zoë en het jutten en het opruimen van het afval.

Dinsdagavond 4 juni 18.30 uur wordt het Amelander strand weer schoongemaakt door de Juttersvereniging. Kom je ook mee helpen?
Je kunt je opgeven via pj.borsch@gmail.com of tel.: 554719

Een mooie strand vondst

Een tinnen bord dat op de Hon gevonden is op 2 januari om 15.30. Volgens de afbeelding die in het bord geponst staat dateert het van +/- 1750 en is gemaakt door Jonathan Cotton.

Algemene ledenvergadering.
Dinsdag 5 maart 2019 bij “Strandcafé Het Baken” 53 te  Nes Aanvang 20.00 uur.
Download de agenda

Strandgebruikers let op. De projectleider van Van Oord geeft door:
Bijgaand de melding, op basis van de succesvolle lancering van de 740m zinkerleiding (ondergaand item 1.) dat we t.b.v. aanvang baggerwerkzaamheden te Ameland (gepland per begin maart) de zinkerleidingen (momenteel tijdelijk opgeslagen op strand te Vlieland) het komende weekend gaan mobiliseren en afzinken/ opslaan te Ameland, volgens ondergaande indicatieve (afhankelijk voortgang en weersomstandigheden) planning:

1. Vrijdag 22/02, zinkerleiding ca. 740m, te water brengen te Vlieland (lanceren vanaf strand) en verslepen naar Ameland (middels werkboten Aitana B en Mehari; guardboot Vigilant/ Runner);
  2. Vrijdagnacht op zaterdag 22-23/02, zinkersleep standby in Borndiep (Zuidwest zijde Ameland);
  3. Zaterdagmiddag 23/02, afzinken zinkerleiding ca. 740m te Ameland, in bijlage coördinaten en geplande locatie zinkerleiding (opmerking: locatie kardinaal boei is nog niet definitief); afzinklocatie: zie draaiboek (afzinken Ameland)
  4. Zondag 24/02, zal de 2de zinkerleiding ca. 355m, te water worden gebracht te Vlieland (lanceren vanaf strand) en versleept worden naar Ameland (middels idem werkboten);
  5. Van zondag op maandag 24-25/02, verblijft de zinkersleep standby in Borndiep (Zuidwest zijde Ameland);
  6. Maandagmiddag 25/02, zal deze ca. 355m lange zinkerleiding in het geheel het strand op worden gebracht (standby locatie)

Het strand is even helemaal schoon.
Vijfdagen lang hebben de 50 milieujutters van “Sier aan Zee” i.s.m de Juttersvereniging het strand schoongemaakt. Zij raapten vooral kleine stukjes piepschuim en nylondraadjes op, maar ook leggings, T-shirts en auto-onderdelen.  In groepjes gingen zij van de kwelder bij Hollum t/m het puntje van de Hôn. Totaal bracht dit dik 2 ton aan afval op.
Nu is het een kwestie van bijhouden. Mocht er weer nieuw afval aanspoelen gooi dat dan in de prullenbakken en containers op het strand. De gemeente Ameland komt 3 x per week langs om die te legen.

Van 18 t/m 22 februari 2019 werken we samen met een groep van 50 personen van Sier aan Zee. Zij ruimen elke morgen van 09.00  tot 13.00 uur het strand op. Elke dag een ander stuk.

18 februari haalden ze 560 kg van de Hôn.
19 februari haalden ze 400 kg van Oerd en Hôn (veel kleinspul)

20 februari in vier groepen de westpunt van Ameland  320 kg.
21 februari van Paal 4 t/m Nes-560 kg.
22 februari van Nes t/m Paal 17- 340 kg

Strandgebruikers let op. de projectleider van Van Oord Netherlands laat weten dat ze maandag 18 februari starten met de mobilisatie van hun materieel/ materiaal door 10 stuks 12m landleiding + hydraulische kraan CAT 336 op het strand van Ameland (Zuid-West) aan te voeren middels de werkboot DCS Adventurer.

De HEBA M verloor eind januari, onderweg van Riga naar Falmouth, boomstammen en die spoelden maandagnacht 11 februari op Ameland aan. Weer wat anders dan plastic, kleren en mandjes.

Maandag 11 februari ism het Fryske Gea, 2000 KG manden op de Hôn opgeruimd.
Download hier het oude nieuws